Слухання у Комітеті з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення

15:36 15.04.2019
Автор:  Профспілка працівників зв'язку України
10 квітня 2019 року відбулися слухання у Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення на тему: "Проблеми формування заробітної плати у бюджетній сфері та на державних підприємствах". 
У заході взяли участь народні депутати України, представники Міжнародної організації праці, центральних органів виконавчої влади, Рахункової палати України, Пенсійного фонду України, всеукраїнських об’єднань профспілок та організацій роботодавців, органів місцевої влади, наукових установ, громадських організацій, засобів масової інформації та інші.
Перед учасниками слухань виступив голова Профспілки працівників зв'язку України Микола Стародуб. У своєму виступі він зазначив, що питання оплати праці на підприємствах галузі розглядалося на засіданні Президії ЦК Профспілки працівників зв’язку і Президія доручила йому  висловити обурення членів Президії і трудового колективу Укрпошти високим рівнем оплати праці керівника АТ "Укрпошта".
Пряма мова: "… Перед тим, як перейти безпосередньо до порядку денного, дозвольте проінформувати народних депутатів України і всіх присутніх про те, що акціонерне товариство "Укрпошта" є не просто державним підприємством, а на цьому підприємстві присутня соціальна складова, так як тарифи на універсальні послуги підприємства регулює держава і значна доля його фінансового стану залежить від тарифних доходів отриманих від доставки пенсій пенсіонерам і виплати соціальної допомоги малозабезпеченим верствам населення. 
Розмова про оплату праці керівника цього підприємства вже давно обговорюється на всіх рівнях. В засобах масової інформації, в соціальних мережах, і в КМУ, і у Верховній Раді, і на засіданні Комітету ВРУ з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, і навіть у Президента України. 
Сьогодні ми знову повертаємося до цього питання. І я попросив слова тому, що нинішній керівник Укрпошти не дотримується державницької політики і не є соціально орієнтованим. З його приходом знищена вся соціальна інфраструктура підприємства, перестали функціонувати бази відпочинку, дитячі оздоровчі заклади, клуб Будинку зв’язку, а його зарплата аж ніяк не є результатом роботи підприємства, а є здирницькою і такою, яка обкрадає працівників. 
Хочу також нагадати, що відповідно до Статуту акціонерного товариства "Укрпошта" основною метою його діяльності є одержання прибутку від здійснення господарської діяльності та повного задоволення потреб користувачів у послугах поштового зв’язку і забезпечення ефективного розвитку єдиної мережі поштового зв’язку України. 
Як же виконуються Статутні зобов’язання? 
Протягом двох останніх років Товариство показує збитки у розмірі 600,0 млн. грн. щорічно. А якраз цей показник демонструє ефективність роботи топ-менеджменту, який прийшов до керівництва підприємством.
На жаль, керівництво Товариства, змінюючи структуру підприємства ліквідували Центри поштового зв’язку, закрили більше 1000 відділень поштового зв’язку, звільнили біля 4,0 тисяч працівників, змінили режими їх роботи у сільській місцевості, замість 4-х або 5-ти днів роботи на тиждень, почали працювати два дні і то при неповному робочому дні. А на селі, як ви знаєте, пошта єдиний острівок, який представляє державницькі структури, це осередок культури, це і магазин, це і аптека і т.д. 
Думаю, що всі Ви обізнані про експеримент у Чернігівській області, де було закуплено 130 автомобілів і за їх допомогою, без економічних розрахунків і обґрунтувань, перейшли на обслуговування сільського населення "Пересувними відділеннями зв’язку".
Ми пам’ятаємо, який супротив був від наших працівників, а їх підтримали місцеві ради, об’єднанні громади, місцева та всеукраїнська преса, обласна рада, а керівництво на це не звертало уваги, а робили свою справу.
У зв’язку з цим погіршилася якість обслуговування і споживачі відмовляються від передплати друкованих періодичних видань, різко зменшилися обсяги торгівлі на селі товарами першої необхідності, інших послуг, що і призвело до зменшення обсягів. 
Але, разом з тим, економічний рівень Товариства підтримується постійним ростом тарифів на послуги поштового зв’язку, які забезпечуються, дякуючи  солідарній підтримці нашій Профспілці з боку членів СПО Всеукраїнських профспілок , які на наше звернення погоджують підвищення тарифів. 
Завдяки всеукраїнським профспілкам, які погодили збільшення  тарифів, ми щорічно по два-три рази їх підвищуємо. За неповних три роки тарифи збільшилися:
- на доставку друкованої преси – в 2,5 рази;
- на пересилку листів – у 3,3 рази або на 5,6 грн.;
- на посилки – в 2,4 рази або на 13,4 грн.
Це дало можливість отримати у 2018 році доходів на суму 6 806,6 млн. грн., що на 1 294,0 млн. грн.. або на 23,5 % більше проти фактичних даних за 2017 рік. 
За 2018 рік використано фонду оплати праці 4 149,5 млн. грн., що надало можливість сформувати середньомісячну заробітну плату одного штатного працівника в сумі 4 914,3 грн. У порівнянні із 2017 роком вона збільшилася на 31,6 % або на 1 181,2 грн., але разом з тим, вона є найнижчою у країні .
Більше 20,0 тис. працівників отримують зарплату нижчу встановленого рівня мінімальної заробітної плати.
І при такому зубожілому (жебрацькому) рівні оплати праці працівників, керівник АТ "Укрпошта", дякуючи Постанові КМУ від 19 травня 1999 року № 859 зі змінами, та наказу Мінінфраструктури, незважаючи на фінансово - економічні показники (збитковість) державного підприємства, посадовий оклад керівника становить 744,0 тис. грн., що на 411 тис. грн. більше ніж він був у минулому році і в 151 раз більше ніж середня зарплата по підприємству. 
Крім того, керівник додатково отримує 15 % за роботу з секретними документами, премію до трьох місячних посадових окладів за квартал та до 24 місячних посадових окладів за рік.
Відповідно керівник такий же рівень оплати праці впровадив і для членів своєї команди. Його заступники з різними доплатами та заохоченнями отримують дохід більший ніж керівник. Через засоби масової інформації всі ми дізналися про те, що у 2017 році Укрпошта "зростила" 32-х мільйонерів, думаю, що по результатах 2018 року їх кількість ще збільшиться, так як виросла середня зарплата по підприємству.
 
Шановні колеги!
Всі ми розуміємо, що реформувати систему оплати праці, особливо у державному секторі, в тому числі керівному складу, необхідно. Разом з тим, той менеджер, який вирішить піти працювати у державний сектор повинен розуміти, що робота у державному секторі - це не тільки бізнес, а і робота на державу, для людей і рівень його оплати праці повинен корелюватися з результатами роботи підприємства в цілому і рівнем оплати його працівників. Її рівень повинен бути науково обґрунтованим.
Ми також повинні розуміти, що високий рівень оплати праці керівника не гарантує високу ефективність роботи підприємства і ріст його фінансово економічного стану.
Прикладом для нашої галузі є Укртелеком! 
Будучи державним підприємством, воно було флагманом української економіки, а змінивши форму власності та систему оплати праці топ – менеджменту - воно ледве зводить кінці з кінцями. 
На жаль, до керівного складу Укрпошти запрошені, так звані топ-менеджери, які працювали і в Укртелекомі. Апарат ЦАУ виріс у декілька разів, з 300 до 2,0 тисяч працівників. І вони, як і в Укртелекомі на перший план виносять бізнес, а до людини праці відносяться з неповагою. Вони сприймають працівника, як інструмент бізнесу і таке відношення до людей демонструється через ЗМІ, через прес-конференції, різного роду інтерв’ю. А чого гріха таїти, наш генеральний директор мабуть найбільш пізнавальний на екранах телебачення та на шпальтах газет і сторінках самих дорогих журналів і кругом демонструється неповага до листонош, натякаючи у кожному зручному випадку про нібито "чайові", які вони отримують від пенсіонерів, про сільських працівників для яких нібито головне корова, а не робота. 
У державному секторі, і не тільки, не повинно бути таких топ-менеджерів.
Враховуючи вищевикладене, пропоную ініціювати перед КМУ відмінити свою постанову від 19 травня 1999 року № 859 зі змінами, і більш виважено та науково обґрунтовано підійти до системи оплати праці керівного складу підприємств різних форм власності.
Дякую за увагу!
За результатами проведення слухань пропозиція Миколи Стародуба щодо встановлення економічно-обгрунтованих розмірів посадових окладів керівників державних та комунальних підприємств увійшла до проекту рекомендацій учасників слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення на тему: "Проблеми формування заробітної плати у бюджетній сфері та на державних підприємствах".